Wykorzystanie fotografii w projektach rozwojowych – warsztatach, coachingu oraz psychoterapii

 

Wyobraź sobie, że patrzysz na zdjęcie złamanego drzewa lub dwóch obejmujących się osób.  Obraz natychmiastowo wywołuje emocje i skojarzenia. Bez jednego wypowiedzianego słowa. Reakcja jest fizjologiczna, przebiega dosłownie w kilka sekund.

Okazuje się, że wykorzystywane podczas warsztatów zdjęcia tworzą o wiele szybciej dobrą atmosferę w grupie niż inne icebrekery. Reakcje wywoływane przez fotografie są naturalne. Przyśpieszają procesy grupowe i współpracę w zespole.

Dlaczego tak się dzieje? Podobno podczas patrzenia na zdjęcia i interpretowanie ich uwalniana jest seretonina i oksytocyna. Ta mieszanka hormonów sprawia, że ludzie czują bliskość i więź.

 

Jak możesz wykorzystać fotografię w procesie budowania zespołów?

 

Przygotuj zdjęcia – około 10 sztuk na jedną osobę. Możesz stworzyć własną talię lub skorzystać z gotowych np. Points Of You.

Wybierz cel ćwiczenia – na przykład: nasz wspólny cel lub efektywna współpraca w naszym zespole.

Porozkładaj zdjęcia na stołach lub podłodze w taki sposób, aby uczestnicy mieli do nich łatwy dostęp.

Poproś, aby każdy z członków wybrał jedno lub dwa zdjęcia, które jego zdaniem dobrze odzwierciedla temat. Daj czas, aby uczestnicy warsztatu mogli pomyśleć i dokonać wyboru zdjęcia. Poproś, aby pokazali fotografię, które wybrali i podzielili się motywami swoich wyborów.

Poproś grupę, aby poszukała cech wspólnych, tego co łączy wybrane prze uczestników obrazy.

 

Być może przydatne okażą się pytania, na przykład:

 

  • Co łączy wybrane przez Was fotografie?
  • Dlaczego praca Waszego zespołu jest ważna dla organizacji?
  • Jak to jest, kiedy skutecznie współpracujecie?
  • W jaki sposób chcecie współpracować w przyszłości?
  • Jakie będą Wasze kolejne kroki, które pomogą Wam osiągnąć wspólny cel?

 

Dlaczego zdjęcia tak bardzo wzbogacają proces grupowy?

 

Są co najmniej trzy powody:

# 1: Oprócz tego, że wpływają na nas szybko i mocno, obrazy pozostają z nami dłużej. Badania pokazują, że po upływie trzech dni zatrzymujemy 60% tego, co widzimy i tylko 10% tego, co słyszymy. Podejmowanie decyzji (wybór zdjęcia) i „momenty aha” są kluczowe w osiąganiu zmian w zachowaniu.

#2: Ponieważ reakcja na zdjęcie jest fizjologiczna, przebiega niezależnie od wieku, płci, języka czy kultury. Jest to istotne zwłaszcza w wielokulturowych organizacjach.

#3: Kiedy ludzie komunikują się za pomocą obrazów łatwiej im dostrzec perspektywę drugiego człowieka. Otwierają się na innych, stają się mniej krytyczni. Z usztywnionej pozycji „ja i moje pomysły” przesuwają się na pozycję „zaciekawienia innymi”.

 

Jeżeli lubisz pracować z fotografią i chciałbyś wzbogać swój warsztat trenerski, coachingowi czy psychoterapeutyczny zapraszam na warsztat „Wprowadzenie do Fototerapii czyli jak pracować z obrazem” lub prowadzone wspólnie z Górnośląską Wyższą Szkołą Handlową w Katowicach podyplomowe studia „FOTOgrafoterapia w terapii i rozwoju osobistym” w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach.