Mity to archetypowe historie, które odzwierciedlają nasze wnętrze. Ujawniają nasze słabości i wychwalają nasze wrodzone mocne strony, abyśmy mogli lepiej zrozumieć samych siebie i otaczający nas świat. Ale społeczeństwo bardzo się zmieniło, odkąd Tezeusz zabił minotaura.

 

„Kiedy świat się zmienia, trzeba zmienić religię. Jedyną mitologią, która jest dziś aktualna, jest mitologia planety – a my nie mamy takiej mitologii ”. – Joseph Campbell

 

Campbell miał rację co do naszego zmieniającego się świata. Stoimy w obliczu wyzwań, o których nasi przodkowie nawet nie śnili.

 

  • Technologia rewolucjonizuje nasze życie. Przenieśliśmy większość naszego tworzenia i myślenia do wirtualnego świata. Pandemia COVID spowodowała, że na zoomie spotykamy się aby się uczyć, negocjować, poplotkować czy na pogrzebie online pożegnać bliską nam osobę. Pamięć jest zdigitalizowana. 

 

  • Społeczeństwa zmagają się z konfliktami i cierpieniem z powodu nierówności społeczno-ekonomicznych, rasowych i płciowych.

 

  • W biznesie i polityce kobiety nadal podlegają niższym płacom i dyskryminacyjnej polityce. Wydarzenia ostatnich miesięcy spowodowały, że Polki zdecydowały się wyjść na ulice, aby walczyć o swoje prawa.

 

  • Ziemia jest poważnie zagrożona, ponieważ zmiany klimatu wpływają na ląd, morze i powietrze oraz zmieniają siedliska roślin i zwierząt.

 

Wielkim tematem naszych czasów jest strata. Utrata marzeń, wartości, znanego nam świata, bliskich osób. W czasach kryzysu ekologicznego i pandemii potrzebujemy opowieści. Musimy wyobrazić sobie lepsze jutra, historie, opowieści, które pomogą nam przetrwać dzień.

 

Psychologowie, mitolodzy i pisarze szukali kobiecych alternatyw dla monomitu Campbella, takiego, który daje kobietom i pozbawionym praw obywatelskich sprawczość i moc tworzenia historii, które podążają inną drogą do samorealizacji. Z tych poszukiwań narodziła się Podróż Bohaterki. Podróże kobiet mogą przyjmować wiele form, za pomocą bardziej ukierunkowanego opisu własnej drogi.

 

Maureen Murdock napisała  Podróż bohaterki jako przeciwwagę dla Bohatera o tysiącu twarzy Josepha Campbella  .

 

Kiedy zapytała Campbella o kobiety i Podróż Bohatera, odpowiedział:

 

„Kobiety nie muszą podróżować. W całej mitologicznej tradycji kobieta [już] tam jest. Jedyne, co musi zrobić, to uświadomić sobie, że jest miejscem, do którego ludzie próbują się dostać ”.

 

Ta odpowiedź zainspirowała Murdocka, psychoterapeutką jungowską, do zagłębienia się w królestwo mitów i psychoanalizy, aby opracować archetypowy wzór kobiecego dążenia do oświecenia i całości: Podróż Bohaterki.

 

Możmy prześledzić ścieżkę Heroine’s Journey w dwóch popularnych opowieściach. W filmie Pixara  Brave, bohaterka filmu Merida uważnie śledzi model Murdocka, który stara się znaleźć dla siebie miejsce bez kompromisów w fantastycznej wersji średniowiecznej Szkocji. Zuko z serialu animowanego  Avatar the Last Airbenderrównież podąża ścieżką, która odzwierciedla Podróż Bohaterki, jest drogą odkupienia emocjonalnej głębi i wrażliwości.

 

Podróż bohaterki rozpoczyna się od „oddzielenia się od kobiecości” a kończy na „integracji pierwiastka męskiego i kobiecego”.

 

1. Oddzielenie od kobiecości

 

Kobiety opuszczają opiekuńcze schronienie archetypalnej Matki. Niektóre szturmują i atakują w poszukiwaniu sukcesu i poczucia własnej wartości. Inne uciekają przed negatywnymi skojarzeniami kobiecego zachowania, chcąc być traktowane poważnie.

 

 

2. Identyfikacja z męskością

 

Aby odnieść sukces w świecie zorientowanym na mężczyzn, kobiety sukcesu często naśladują męskie zachowanie, porzucając przestrzeń domową, tłumiąc swoje emocje i przyjmując męskie cechy w gabinecie, na sali konferencyjnej lub na szlaku kampanii. Merida odrzuca tradycyjne zajęcia kobiet, takie jak robótki ręczne. Świetnie radzi sobie w łucznictwie, pokonując wszystkich swoich potencjalnych zalotników w zawodach. Zuko jest oddzielony od opiekuńczej miłości swojej matki jako dziecko i wtrącony do świata dominacji ojca.

 

3. Droga prób

 

Bohaterka mierzy się z wyzwaniami i przeszkodami na drodze do swoich celów. Przetrwa próby, zdobywa stopnie naukowe lub uczy się trudnych umiejętności. Musi zrównoważyć swoje życie osobiste i zawodowe. Musi udowodnić swoją wartość tym, którzy uważają, że nie jest godna odniesienia sukcesu według męskich standardów. Zuko ściga Awatara, aby przywrócić mu honor.

 

4. Iluzoryczna łaska sukcesu

 

Po wielu próbach, bohaterka osiąga sukces –  tytułnaukowy, pozycję lub bogactwo. Jest superkobietą, która ma wszystko. Zespół oszusta wciąż się odzywa i zastanawia się, kiedy poczuje, że naprawdę odniosła sukces.

 

5. Przebudzenie do duchowej pustki

 

Bohaterka mimo swoich sukcesów czuje się pusta. Wyczuwa, że ​​w życiu musi być coś więcej. Może czuć się zdradzona przez system lub sojuszników. Słyszy swój wewnętrzny głos po latach ignorowania go. Nawet gdy wrócił do domu i odzyskał honor, Zuko uważa, że ​​zwycięstwo jest puste. Kwestionuje swoje uczucia i zdaje sobie sprawę, że wybrał złą drogę.

 

6. Wtajemniczenie i zejście do Bogini

 

Bohaterka przeżywa ciemną noc swojej duszy. Czasami wycofuje się i oddala od przyjaciół i rodziny. Nie widzi już sensu w walce o sukces w poprzednich okresach. Bohaterka musi zmierzyć się ze swoim Cieniem, archetypem, który po prostu reprezentuje to wszystko, co powstrzymują ją przed tym, czego naprawdę pragnie i potrzebuje. Uczy się  być , a nie  robić . Merida podróżuje w głąb dzikiego lasu, aby szukać pomocy u starej mądrej kobiety lub wiedźmy. Mądra Kobieta jest silnym archetypem sama w sobie, ciemna twarz Bogini reprezentuje niebezpieczeństwo i mądrość.

 

7. Pragnienie ponownego połączenia się z kobiecością

 

Odrzucając pogoń za zewnętrznym sukcesem, bohaterka może zakończyć relacje z ludźmi lub instytucjami, które zagrażają jej nowo przebudzonemu duchowemu rozwojowi. Zwraca się ku pracy twórczej i zajęciom, które umożliwiają połączenie umysłu, ducha i ciała. Zaczyna się oczyszczać i przygotowywać do następnego etapu.

 

8. Uzdrawianie rozłamu matki / córki

 

Bohaterka na nowo łączy się ze swoimi korzeniami i odnajduje siłę w przeszłości. Wychodzi z ciemności z głębszym poczuciem siebie. Potrafi pielęgnować innych i być przez nich wspierana. Odzyskuje kobiece cechy, które kiedyś uważała za słabe. Merida musi skorzystać ze swojej wiedzy o kobiecych czynnościach, które odrzuciła, aby uchronić matkę przed zaklęciem.

 

9. Uzdrawianie zranionej męskości

 

Po przeorientowaniu swojej koncepcji kobiecości bohaterka musi porzucić toksyczne postrzeganie męskości. Jeśli odrzuciła swoje wcześniejsze poszukiwania w świecie zorientowanym na mężczyzn, szuka tego, co ma dla niej znaczenie. Odrzuca nierealistyczne koncepcje mężczyzn. Odrzucając brutalne tradycje swojego ojca (i narodu), Zuko traci swoje umiejętności magii ognia, dopóki nie nauczy się ich używać w pozytywny, a nie destrukcyjny sposób.

 

10. Integracja męskości i kobiecości

 

Nasza bohaterka zatoczyła pełne koło. Męskie i żeńskie aspekty osobowości są zintegrowane w jedności ego i jaźni. Jest pełna i zdolna do szczerej miłości do innych. Pamięta swoją prawdziwą naturę. Dopiero gdy Zuko połączy się z Awatarem Aangiem, który reprezentuje antytezę przemocy, Zuko jest w stanie zintegrować swoją podwójną naturę i osiągnąć całość na własnych warunkach, zanim przywróci równowagę światu. Merida także nauczyła się uwzględniać różne aspekty swojego życia. Akceptuje wartość nauczania matki w zakresie kobiecych zajęć, zachowując jednocześnie zainteresowanie łucznictwem i innymi stereotypowymi męskimi zajęciami.